Update 1! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Loes Esselink - WaarBenJij.nu Update 1! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Loes Esselink - WaarBenJij.nu

Update 1!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

05 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nou daar zijn we dan, Zuid-Afrika! Vorige week donderdagavond gingen we, na een soepel afscheid van onze ouders het vliegtuig in. Via Istanbul zijn we uiteindelijk in Johannesburg aangekomen. De controle bij de douane ging niet zoals verwacht, er was iets mis met de security van ons visum..... Maar na 2 uur lang in een hokje achter de douane in Johannesburg te hebben gezeten, echt een nachtmerrie, mochten we gaan, wat er precies was weten we nog steeds niet.

We hebben de trein gepakt naar Pretoria waar we naar ons appartement gebracht zijn door Flora een lieve vrouw die bij de SPD, ons stage adres, werkt. We wonen in een super mooi appartement welke afgelopen januari pas geopend is en waarbij het terrein 24 uur per dag bewaakt is.
In het weekend zijn we met andere twee Nederlandse meiden naar een rugby wedstrijd geweest, de Springboks tegen de Wallabies, ZA tegen Australië dus. Erg indrukwekkend, het was een oefenwedstrijd maar het stadion was afgeladen vol, 50.000 man. Om een indruk te geven hoe groot rugby hier is... De springboks wonnen ook nog eens met 18-10!!

Zondag een rustig dagje beetje de buurt verkend zover dan kon en naar de Union Bildings gelopen een plek waar je mooi uitzicht over de stad hebt. Er staat een groot beeld van Mandela, hij heeft daar belangrijke speeches gegeven en hij wordt in heel ZA nog veel geëerd. De apartheid is ook pas in 1991 afgeschaft, kort geleden dus. Dat is soms nog wel te merken. Erg veilig voelden we ons niet op straat, alle taxi busjes toeterden, wij dachten dat ze elkaar groeten. Maar het schijnt dat ze naar iedereen die op straat loopt toeteren om een soort van de 'vragen' of je mee wil rijden. Je word er echt gek van. Maar je loopt wel onder de 'Jacaranda's' bomen langs de kant van de weg die nu, naar mate het meer zomer wordt, steeds meer paars worder, super mooi!

Maandag moesten we om 8 uur bij de SPD zijn voor onze eerste stagedag we kennisgemaakt met Dr. Botha, een blanke mevrouw dit onze stage regelt. We hebben papieren lezen met van allerlei informatie. Erg saai maar wel goed om te weten. Verder hebben we een rondleiding gehad over het terrein. Later in de middag zijn we met Jelena en Chantal meegeweest naar wat patienten op het terrein van de SPD.
Normaal gesproken zijn we elke morgen bij de ALMA school, een school voor gehandicapte kinderen, maar zij hebben deze week vakantie dus er zijn allerlei andere activiteiten voor ons geregeld.

Dinsdag zijn we, beide gescheiden met een social worker mee geweest de townships in. We gingen met de taxi, iets wat je als blanke alleen nooit moet doen, erg gevaarlijk. Maar voor de volle belevenis hebben we dit gedaan. Erg indrukwekkend en onwerkelijk. Ik zal er foto's van bijvoegen. Ik had weer stage van 8 tot 4, rond 10 waren we op de plek van bestemming een klein kantoortje waar mensen uit de buurt lang komen met vragen en de social worker helpt met het invullen van papieren. Vaak aanvragen voor geboortecertificaten zodat er aanspraak gemaakt kan worden op kinderbijslag. Er kwamen maar liefst 4 mensen!!!! knetter weinig dus, weer niks gedaan... 's avonds hebben we onze auto gekregen en gelijk een stukje mee gereden, aan de LINKER kant van de weg. Erg apart maar went snel!

Vandaag, woensdag, zijn we naar een priveziekenhuis geweest. In ZA zijn er twee soorten ziekenhuizen, staatsziekenhuizen en priveziekenhuizen. in de laatst genoemde moet er zelf voor de kosten van de zorg opgedraait worden. Maar daarbij is het vaak wel beter gerelgeld. We hebben meegekeken met de revalidatie afdelingen. Veel CVA patienten, maar ook patienten met een dwarsleasie of amputaties. Erg afwisselend werk en mooi om te zien.

Morgen ga ik weer met een socialworker mee maar nu naar de plek waar Nancy geweest is dinsdag, ben benieuwd!

Tot snel! XXXXX

• 06 Oktober 2016 - 14:47

Silke:

Klinkt nu al als een toffe ervaring!
    Heel veel succes chicks!

See ya!

• 09 Oktober 2016 - 14:06

Je Niggah:

Erg leuk Loes, go for it.