Update 3! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Loes Esselink - WaarBenJij.nu Update 3! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Loes Esselink - WaarBenJij.nu

Update 3!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

27 November 2016 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve Allemaal!

Inmiddels ben ik al bijna twee maanden hier, van verslagen schrijven komt het niet zo veel van, zoals verwacht :).
Maar we hebben weer een hoop beleeft! Safari gedaan, een deel van de big 5 gezien, met baby leeuwtjes geknuffeld, kerstconcert gehad, voetbal wedstrijd gezien, geziplined en nog veel meer leuke dingen!! Het hadden er meer kunnen zijn maar helaas is onze auto vorige week vrijdag gestolen..... dus we hebben een deel van de plannen moeten cancellen.

Wat hebben weer veel van dit prachtige land mogen zien! Helaas ook kennis gemaakt met de criminaliteit hier, maar dat is allemaal snel opgelost en gelukkig hebben we zelf niets. Daarin tegen rijden we nu een super-de-luxe bolide waar de helft niet aan werkt en je geen radio nodig hebt (die er overigens ook niet is) omdat je het door alle lawaai toch niet zou horen. Hangslot om de verstellingspook en een alarm die elke 5 min uit het niks afgaat, je niet kan zien hoe hard je rijd en de versnellingen al veel verder dan gort zijn, we hebben veel 'tanden gepoetst'. Maar goed, afgelopen week hebben we er ons mee gered en we zijn tenminste onafhankelijk. Hopelijk kunnen we morgen bij onze auto huurder ruilen voor een andere auto, fingers crossed!!

Op stage loopt alles op rolletjes, de kids kennen ons en wij hen, eindelijk bij naam. Sommige namen zijn net Pokémons... Keletso, Kuhmo, Sibisiso, Kgthatso, Ratanan en ga maar door. Erg lastig op het begin maar nu de normaalste zaak van de wereld.

Vorige week zijn we naar een voetbal wedstrijd geweest hier om de hoek, waar we al waren geweest voor de Rugby. Het waren de Chiefs vs The Sundowns. Alhoewel ik absoluut geen voetbalfan ben was het een leuke wedstrijd! Erg druk met meer dan 50.000 man in het stadion. Je koopt gewoon een kaartje voor de wedstrijd maar hebt geen stoel toegewezen, ze worden verkocht naar de vraag. We zaten de eerste helft op de trap, de tweede helft konden we een stoeltje bemachtigen. Wat een sfeer!

Gister zijn we, met de trein, een dagje naar Johannesburg geweest. De opper-toerist uitgehangen door met de hop-on-hop-off bus de stad te verkennen, maar was een uitvinding is dat! Ideaal! We zijn naar een leuk vintage/hipster marktje geweest, hebben het hoogste flat gebouw van ZA beklommen (243 m) en zijn naar een mooie, super de luxe, mall geweest. Het weer werkte ook erg mee!
Vandaag zijn we wezen Ziplinen (tokkelen) in een plaatsje vlak naast Pretoria. Erg leuk! Over afgronden van 400 meter hoog gezweefd met een snelheid welke opliep tot soms wel 120 km/h! Super gaaf!

Volgend weekend staat Sun-city en Pilanesberg op het programma. Sun-city is een wellness resort en Pilanesberg een natuurreservaat waar je met de eigen auto door heen kunt rijden en je, als je geluk hebt, de big 5 kunt spotten! Dit moesten we cancellen twee weken terug doordat de auto gestolen was. Hopen dat het nu wel door gaat!

Komende week begint december, dat betekend dat vanaf donderdag veel kinderen niet meer op school zullen komen. Dit omdat ze per maand voor de taxi betalen en anders voor die 7 dagen in december vol zullen betalen. Dat doen veel ouders niet. Afscheid nemen is dus nu al begonnen, de tijd gaat zo snel!

Tot snel!

Liefs!!!

• 28 November 2016 - 09:35

Anjo:

Erg leuk om weer een reisverslag te lezen, hebben jullie de wensenlijst af bijna afgevinkt?? Nog maar een maand en dan komen jullie al weer!! Geniet van alles wat jullie de komende maand nog gaan doen. Hier vriest het dus geniet van de warmte. Tot ziens!